פעם כך ופעם אחרת

במאמר זה אתייחס לילד עם הפרעת קשב וריכוז, אך הדברים נכונים באותה מידה למתבגר או למבוגר שסובלים מההפרעה.


אחד המאפיינים הבולטים של הפרעת קשב וריכוז הוא חוסר עקביות בתפקוד – יש לילד ימים טובים וימים רעים.

חוסר עקביות זה מתסכל בראש וראשונה את הילד שמתקשה עקב כך, לקשֵר בין התנהגות (ללמוד או לא ללמוד למבחן) לבין התוצאה (קבלת ציון גבוה או נמוך).
הילד תופס כל תוצאה כאילו היא אקראית ואינו מפְנים את רצף הפעולות שמוביל מנקודה אחת לנקודה שנייה.

בעקבות זאת מתפתחות אצלו שתי תופעות:

  1. מאחר שרצף הפעולות אינו ברור, כל התנסות דומה תהיה, מבחינת הילד, כמו התנסות חדשה. עקב כך הוא אינו צובר ניסיון ואינו יכול ללמוד מניסיון העבר. זאת הסיבה שילד עם ADHD חוזר שוב ושוב על אותה טעות.
  2. אם התוצאה היא אקראית, הילד מסיק שבעצם אין לו שליטה על התוצאה ולכן אין לו שום סיבה לשנות את התנהגותו. זהו המנגנון שבגללו ילד עם ADHD מתקשה לשמור על מוטיבציה.

חוסר העקביות הזה מתסכל גם את ההורים והמורים, שאינם יכולים לִצפות את התנהגות הילד ואת התוצאות שישיג. בניגוד לילד, הם חושבים כי ההתנהגות או התוצאה כפופות ל''רצונו'' של הילד. לכן, כשהילד מצליח – הם אומרים לו: ''הנה, כשאתה רוצה, אתה יכול'', ואילו כאשר אינו מצליח, הם מיחסים זאת לעצלנות או ל''עשיית דווקא''.

מה אפשר לעשות?

  • יש להתאים את הסביבה לילד:
    א. סביבה פיזית מובנית וקבועה.
    ב. סדר יום ברור ומפורט.
    ג. כללים ברורים וידועים מראש.
  • יש לתת לילד חיזוקים על כל צעד קטן בכיוון הנכון, ולא לחכות להתנהגות או לתוצאה המושלמת.
  • יש לשבח את ההתנהגות או התוצאה שרוצים לחזק, ולהמעיט בשבחים שיפוטיים (''התכוננת למבחן ביסודיות'' במקום ''אתה ילד חכם'').
  • אין לשאול את הילד שאלות רטוריות ואין להשתמש כלפיו בציניות.
  • בשום אופן אין להביע אכזבה מהילד, זאת הפגיעה הקשה ביותר

איזה יום יהיה לי היום?

לילדך יש הפרעת קשב או לקות למידה? אני יכולה לעזור.

לשיחת ייעוץ התקשרו אליי 050-8526433 או
שלחו לי מייל ariellacohen@gmail.com

לילדך יש הפרעת קשב? אני יכולה לעזור.

התקשרו אליי עכשיו 050-8526433 או  

שלחו לי מייל ariellacohen@gmail.com