ADHD מילדות ועד בגרות

לא קשה לזהות אנשים עם הפרעת קשב.
בילדות הם נראים חסרי מנוחה, עוברים מפעילות לפעילות ולתובענות שלהם אין גבול: הם רוצים הכול ועכשיו. הם מוסחים בקלות, שכחנים ולפעמים אף חולמים בהקיץ. הרבה פעמים יש גילויי אלימות כמו צעקות וצרחות, זריקת חפצים, הריסה מכוונת של ''יצירות'' שלהם (או של אחרים) ועד כדי הרמת יד על החברים בגן או בבית הספר.
בגיל ההתבגרות חוסר המנוחה החיצוני מתמתן במידה מסוימת והופך לחוסר שקט פנימי: הם חסרי סבלנות לכל דבר שנמשך יותר מרגע קצר או שדורש מאמץ מחשבתי, הם משתעממים בקלות, מחפשים כל הזמן את הגירוי הבא.
בבגרות הם מתקשים להתארגן במרחב ומתקשים לשמור על הסדר. הם דוחים מטלות שוב ושוב, מתקשים להתחיל משימה ומתקשים להשלים אותה. הרבה פעמים הם נמנעים לגמרי מביצוע משימות מורכבות.
הם נוטים לאחר - לפגישות, ללימודים, לעבודה...
הם מרבים להבטיח וממעטים לקיים...
הם וכחנים, מתעצבנים בקלות, נוטים להאשים אחרים...

כל הקשיים האלו הם מוּלדים, נובעים ישירות מהלקות הנוירולוגית, והם מקשים עד מאד על ניהול חיים תקינים ופוריים.

אך כאן לא מסתיים הסיפור. חישבו איך האנשים בסביבה מגיבים להתנהגויות האלה:

חישבו על תינוק חסר שקט, בוכה כל הזמן, קשה עד בלתי אפשרי להרגיע אותו...
התוצאה – הורים מתוסכלים...
חישבו על פעוט שלא יכול לשבת בשקט יותר מ-5 דקות, מציק כל הזמן, בוכה, עושה בושות...
והתוצאה – הורים מותשים...
חישבו על ילד בגן שמפריע כל הזמן, חוטף משחקים מילדים אחרים, מרביץ...
והתוצאה – הגננת כועסת, הילד נענש, ההורים אובדי עצות...
חישבו על תלמיד בבית הספר שמפטפט בכיתה ללא הרף, שוכח להביא ציוד, שוכח להכין שיעורים, מתקשה להתכונן למבחנים, בילקוט שלו תוהו ובוהו...
התוצאה - המורה כועסת, הילד נענש, ההורים מאוכזבים, החברים לועגים...
חישבו על סטודנט שלא מצליח לסיים את העבודה הסמינריונית, מתייאש ולא מסיים את התואר...
חישבו על עובד שמאחר באופן קבוע... דוחה מטלות... מתווכח עם הבוס... מסתכסך עם עמיתים...
חישבו על איש משפחה חסר סבלנות... אינו מקיים הבטחות… אי אפשר לסמוך עליו…
התוצאה – בת הזוג נעלבת, הילדים מאוכזבים, החברים מתרחקים...

אנשים עם ADHD מקבלים מהסביבה תגובות של כעס ואכזבה כבר מגיל צעיר. שוב ושוב אומרים להם: '' אתה יכול להצליח, אבל אתה לא משתדל מספיק! '' - כאילו הם אלו שבוחרים לא להצליח.
בשביל התינוק, הפעוט, הילד - האנשים בסביבתו הקרובה הם כמו ראי, הם משקפים לו כיצד הוא נתפס בעיני העולם. כאשר הוא מקבל כל הזמן תגובות של כעס ואכזבה מאנשים משמעותיים בסביבתו, הוא מפנים את התחושות אלה ומתחיל להאמין בהן: ''אם כועסים עליי, הם בטח צודקים, כנראה שאני ילד רע. אם אומרים לי שאני לא בסדר, אז כנראה שאני באמת לא בסדר. אם מאוכזבים ממני, אז גם אני מאוכזב מעצמי.''
כך מתפתחים דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון עצמי ומחשבות שליליות אוטומטיות - ואלו מצטרפים לקשיים המוּלדים ומעצימים אותם. כל אי-הצלחה שנובעת מההפרעה הנוירולוגית היא הוכחה נוספת ש- '' אני טיפש! אני לא שווה! אני לוּזר!'' ובשלב מסוים זה בדיוק מה שקורה, מעין נבואה שמגשימה את עצמה. הילד הופך להיות חסר מוטיבציה, מרים ידיים מראש, מתרחק מהחברים ואינו רואה יותר את הכישרונות והיכולות שלו. ללא התערבות מקצועית מתאימה, התחושות האלה ממשיכות גם בגיל ההתבגרות ובבגרות ופוגעות בהישגים ובאיכות החיים.
אימון אישי להתמודדות עם ADHD הינו התערבות יעילה ביותר, שמטרתה להעמיד במרכז את ההצלחות וכך, צעד אחר צעד, לשבור את מעגל הכישלון.
נכון, תהליך האימון הוא ממש לא עבודה קלה; אך מצד שני – גם להמשיך לחיות עם הקשיים של ה-ADHD זה לא כל כך קל...

כל גיל וה- ADHD שלו ...

לך או לילדך יש הפרעת קשב? אימון ייחודי לאנשים עם הפרעת קשב יכול לעזור

לשיחת ייעוץ התקשרו אליי 050-8526433 או
שלחו לי מייל ariellacohen@gmail.com