איך משחקים אלקטרוניים יכולים לעזור בהכנת שיעורי בית

משחקים אלקטרוניים - הכוונה למשחקי וידאו ומשחקי מחשב.
בכל מקום שכתבתי ילדים, הכוונה היא גם למתבגרים ומבוגרים.

לעיתים קרובות אנו שומעים על ההשפעות השליליות שיש למשחקים אלקטרוניים על ילדים. במאמר זה אני רוצה להציג את התרומה החיובית של המשחקים האלקטרוניים לילדים בכלל ולילדים עם ADHD בפרט.

נתחיל בתועלות הברורות מאליהן.

תיאום עין-יד, התמצאות מרחבית, עיבוד מהיר של מידע, שקלול מהיר של יתרונות וחסרונות, החלטות מהירות, תגובות מהירות (הקלקה על מקלדת, עכבר, שלט) – כל המיומנויות האלה מתוּרגלות שוב ושוב במשחקים אלקטרוניים עד שהן הופכות להיות אוטומטיות והילד מיישמן גם במצבי חיים אמיתיים.

מיומנות חשובה נוספת שמשתפרת תוך כדי משחק היא זיכרון העבודה. זהו זיכרון לטווח קצר שמאפשר לילד לדעת בכל רגע איפה הוא נמצא במשחק ומה המהלך הבא שהוא צריך לעשות. כדי שזיכרון העבודה יתפקד היטב, הילד חייב להיות ממוקד ולהתעלם מגורמים מסיחים.

היתרון הגדול ביותר של המשחק האלקטרוני ביחס לכל משחק קונבנציונלי, הוא היכולת לתת לילד משוב מיידי והזדמנות נוספת. אם הצליח, הילד מקבל מייד שבח שמחזק אותו; ואם לא הצליח, המשחק מאפשר לילד לתקן את טעותו ולשחק שוב, עד שיקבל את השבח הנכסף.

אך יש במשחקים האלקטרונים הרבה יותר מכך – הם יכולים לעזור לילד לרכוש כישורי חיים חשובים ביותר. כל סוג של משחקים אלקטרוניים מעודד כישורים אחרים.

  • משחקי יחיד – אלו לרוב משחקי תפקידים - הילד בוחר דמות מסוימת ומגלם אותה לכל אורך המשחק. המאפיין העיקרי של משחקים אלו הוא מערכת חוקים מוגדרת, הן של תכונות הדמויות והן של סביבת המשחק. כדי להצליח במשחק הילד נדרש לנתח את המצב, לתכנן את מהלכיו קדימה ולהסתגל לתנאים משתנים, ותוך כדי כך הוא משפר כישורי קבלת החלטות ופיתרון בעיות. ככול שהילד מתקדם בשלבי המשחק, הוא רוכש מומחיות שמחזקת את ביטחונו העצמי.
  • משחקי זוגות (או קבוצה קטנה וסגורה) –הילדים משחקים יחד בקונזולת משחקי וידאו או במשחק און-ליין משותף, ותוך כדי משחק הם מתרגלים מיומנויות של שיתוף פעולה, עזרה הדדית ומנהיגות; כך הם משפרים את כישורי התקשורת הבין-אישית.
  • משחקי רשת – משחקים אלו מתרחשים בעולמות וירטואליים שהם, למעשה, סימולציות של המציאות. כך הילד מתנסה במצבי חיים אמיתיים מבלי להסתכן ממש. האינטראקציות עם השחקנים האחרים הן אמיתיות, למרות שסביבת המשחק היא וירטואלית. הילד יתרגל כינון בריתות עם אחרים, תכנון אסטרטגי משותף, עבודת צוות, נאמנות לקבוצה ועוד. כמו כן, תוך כדי משחק הילד יפגוש מגוון רחב של אנשים וילמד להתאים את סגנון התייחסותו לסוגים שונים של אנשים.

לסיכום, משחקים אלקטרוניים מספקים לילד גירויים רבים, מגוונים ומשתנים במהירות, מה שגורם לילד הרבה עניין והתרגשות, שבתורם גורמים להפרשה מוגברת של דופאמין במוח, שעוזר לריכוז. זאת הסיבה שילדים עם ADHD יכולים להתרכז במשחקים אלקטרוניים לאורך זמן רב.

על ההורים לנצל בתבונה תהליך זה: יש לאפשר לילד לעשות הפסקה של משחקים אלקטרוניים לזמן מוגבל (סביב 20 דקות) ואז, כשמוחו רווי בדופאמין, להחזירו להמשך הכנת שיעורי בית - יש סיכוי טוב כי הילד יוכל להתרכז ולסיימם במהירות.
כמובן שהדבר נכון גם למבוגרים עם ADHD – אם עליך להכין עבודה סמינריונית או לכתוב דוח להנהלה, קח הפסקה ושחק קצת במשחקים אלקטרוניים...

מקורות:
Southeastpsych.com, April 10, 2012 / Becky Thomson
Techland.time.com, January 11, 2011 / Chris Gayomali
Ehow.com / Ticara Gailliard, Beth Morey

הפסקה אלקטרונית ...