30 שניות על ADHD ואבולוציה

 

אנשים עם הפרעת קשב מתקשים להקשיב להרצאות משעממות, להתרכז בנושא אחד לאורך זמן או לשבת בשקט בעוד שהם היו רוצים לקום וללכת. הרבה פעמים הם בוהים בחלון וחולמים בהקיץ על מה שקורה בחוץ. לעיתים קרובות נראה שמבנה החברה התרבותית הוא קשיח מדי ואינו פעיל דיו עבור אלו שמוחותיהם רק רוצים לזוז ולזוז.
כך זה נראה בהתחשב ב-8 מיליון שנים, מאז שאבותינו הקדמונים התפתחו מן הקופים, בהן הם חיו חיי נוודות, רדפו אחרי חיות בר והתיישבו היכן שמצאו מזון. באותה תקופה תמיד היה משהו חדש לראות ולחקור. זאת הייתה סביבה אידיאלית לאנשים עם ADHD והמחקר מראה כי ציידים-לקטים היפראקטיביים הסתגלו יותר טוב והצליחו יותר מאחרים.

במחקר שנערך באוניברסיטת נורת'ווסטרן נבחנו שני שבטים בקניה. שבט אחד היה עדיין נודד ואילו השבט השני התגורר בכפרים. החוקרים הצליחו לזהות אנשים עם ADHD בשני השבטים. הם בדקו הימצאות של וריאציה גנטית (שקשורה לקולטני דופאמין) אשר מתבטאת בתסמיני הפרעת קשב, כמו חיפוש אחרי חידושים ותשוקה מוגברת לאוכל ולסמים.
החוקרים מצאו כי בשבט הנודד – אלו שהיו צריכים לצוד כדי לאכול – תזונתם של אנשים עם ADHD הייתה טובה יותר מתזונתם של אלו ללא ADHD. כמו כן, בשבט שהתגורר בכפרים, ילדים עם ADHD התקשו בלימודים בכיתה יותר מאשר אלו ללא ADHD, בדיוק כמו בחברה המודרנית.
החוקרים גם ציינו כי ייתכן שהתנהגות בלתי צפויה, שמאפיינת אנשים עם ADHD, הגנה על אבותינו מפני פשיטות וגניבות. כלומר, מי יסתכן לתקוף מישהו שלא ניתן לצפות כיצד יגיב?
בתמצית, המחקר הראה כי תכונות שקשורות ב-ADHD שפרו את תפקודם של ציידים-לקטים והרעו את תפקודם של מתיישבי הקבע.

עד לפני כ-10,000 שנה, עת הופיעה החקלאות, כל בני האדם היו חייבים לצוד וללקט כדי לשרוד. כיום רוב האנשים אינם צריכים לדאוג לגבי השגת מזון (בעיקר בעולם המערבי). במקום זאת, העולם בנוי כיתות, מקומות עבודה ומקומות אחרים שמחייבים התנהגות מובנית.
במונחים אבולוציוניים, ציידים-לקטים היו אנשי אשכולות, כלומר: כדי לשרוד, הם היו חייבים לדעת מעט על כל דבר. הידע הזה לא נלמד בכיתות בשעות הבוקר, אלא הועבר מן ההורים לילדים באמצעות משחקים, תצפיות והדרכה בלתי פורמאלית.
בימינו, ילדים עם ADHD לומדים מהר מאד שהעולם לא ישתנה עבורם אלא הם צריכים להסתגל אליו. לעיתים נותנים להם תרופות כדי לרסן את המוסחות וחוסר המשמעת שעלולות לגרום לבעיות בבית הספר.
החוקר הבכיר במחקר נורת'ווסטרן, דן אייזנברג, כותב במאמר על המחקר ''בהשראת הסביבה, ילדים ומבוגרים עם ADHD חושבים כי ADHD היא פגם שדורש פיתרון באמצעות תרופות, והם אינם מבינים כי ה-ADHD שלהם יכול להיות גם מקור כוח עבורם.''

פרופסור פיטר גריי מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בוסטון כותב כי ברמה הבסיסית, הפרעת קשב היא כישלון בהסתגלות לתנאים בבתי הספר המודרניים.
''בפרספקטיבה אבולוציונית, בית ספר מהווה סביבה בלתי-נורמאלית. שום דבר דומה לו לא התקיים במהלך האבולוציה שעיצבה את תכונותינו האנושיות. בית-ספר הוא מקום שבו הילדים נדרשים רוב זמנם לשבת בשקט בכיסאות, להקשיב למורה שמדברת על דברים שלא מעניינים אותם במיוחד, לקרוא את מה שאומרים להם לקרוא, לכתוב את מה שאומרים להם לכתוב ובמבחנים, לשפוך מידע שלעסו ושיננו עד כלות.''
עד לא מזמן, במונחים אבולוציוניים, ילדים היו אחראים על לימודיהם על-ידי צפייה באחרים, שאילת שאלות, למידה באמצעות עשייה וכדומה. המבנה של בתי הספר המודרניים הוא הסיבה שלילדים כיום יש בעיה להסתגל לדרישות החברתיות והתרבותיות.
לטענת פרופסור גריי יש מספיק ראיות לכך שאם ניתן לילדים חופש ללמוד בדרך שמתאימה להם – במקום להכריחם להסתגל לנורמות של הכיתה – הם לא יזדקקו לתרופות ויסתייעו ב-ADHD שלהם כדי לחיות חיים בריאים ופוריים יותר.

 

(מתורגם מתוך - Is ADHD a Result of Human Evolution? Brian Krans, YAHOO!HEALTH, Sep 27, 2013)

הפרעת קשב ואבולוציה

לך או לילדך יש הפרעת קשב או לקות למידה? אני יכולה לעזור!

התקשרו אליי עכשיו 050-8526433 או
שלחו לי מייל ariellacohen@gmail.com