דבּי פלפס מייעצת להורי ילדים עם ADHD

דר' אדווארד האלוול הוא מן הבולטים בחוקרי הפרעות קשב וריכוז, ומחבר הספר המוּכּר מאד ''מריטת עצבים'' (יחד עם דר' ג'ון רייטי).
באוגוסט 2012 דר' האלוול אִרח בבלוג שלו את דבּי פלפס, אימו של השחיין האולימפי המעוטר ביותר בכל הזמנים, מייקל פלפס. כידוע, מייקל פלפס אובחן בילדותו עם הפרעת קשב קשה, ואימו סייעה לו להתמודד עם הלימודים ועם אימוני השחייה. דבּי פלפס עצמה היא מורה ומנהלת בית-ספר ותיקה, ובמאמר זה היא נותנת עצות להורי ילדים עם ADHD.
המאמר מופיע כאן והוא תורגם כמעט כלשונו.

הנה עצותיה של דבּי פלפס

לאחר חופשת קיץ של שחייה, שינה ורכיבה על אופניים, החזרה לבית-הספר יכולה להיות גם מרגשת וגם מלחיצה – להורים ולילדים כאחד. הילדים צריכים להסתגל למורים חדשים, לחברים חדשים ולסביבה חדשה; והשינויים האלו, יחד עם הצורך לחזור לשגרה היומיומית, יכולים לגרום למתח בכל משפחה, ובמיוחד במשפחות שבהן יש ילדים עם ADHD. עם קצת מחשבה והכנה מראש, ההורים יכולים לעזור לילדיהם עם ADHD להצליח, הן בכיתה והן מחוץ לכיתה.
כאימו של השחיין האולימפי מייקל פִלפס, שאובחן עם ADHD בגיל 9, וכמורה ומנהלת בית-ספר במשך 30 שנה, אני מכירה מקרוב את הדאגות שתחילת שנת הלימודים גורמת להורים. יחד עם זאת, ההורים יכולים להפוך את החזרה לבית-הספר להתנסוּת מרגשת וחיובית גם לילדים עם ADHD. אני ממליצה כי תקיימו קשר רצוף עם המורים, תעודדו את הילד לקיים קשרים חברתיים ותיעזרו ברופאים ובמטפלים אחרים – בצורה רצופה ולכל אורך השנה .
הנה כמה טיפים שיעזרו לכם ולילדכם להצליח, בתחילת שנת הלימודים ובמהלכה.

התאימו את הסביבה לילד
למורים יש תפקיד מרכזי בהתפתחות ובהישגים של תלמידיהם. צרו קשר עם המורים לפני תחילת שנת הלימודים ודוּנו איתם כיצד ניתן לייצר בכיתה סביבת למידה שמתאימה לילדכם. כמו כן, כדאי ליידע את המורים לגבי כישורים ותחומי עניין שבהם הילד מצטיין מחוץ לשעות הלימודים.
הנה מספר נקודות שעליכם להעלות לדיון:

  • האם ניתן להושיב את הילד במקום שיש בו פחות הסחות?
  • כיצד ניתן לקיים קשר תכוף ביניכם לבין המורים, כדי לקבל משוב שוטף על הילד, מעֵבר לימי הורים ותעודות?
  • איך ניתן להעביר ישירות להורים פתקים חשובים ודפי עבודות שמועד הגשתן רחוק?
  • איך ניתן לאפשר לילד להדגיש נקודות חשובות במרקֵר בתוך ספרי הלימוד? (רלבנטי לבתי ספר שמשאילים ספרי לימוד לתלמידים).

חשוב להימצא בקשר קבוע עם המורים, אם באמצעות פגישות קבועות או בדרכים אחרות, כמו אי-מיילים או מחברת הודעות שהילד נושא בילקוטו באופן קבוע.
מבחינת המורים, זאת הזדמנות מצוינת לפקוח עין על הילד ולתת להורים משוב לגבי התנהגותו בבית הספר והתקדמותו בלימודים,

עודדו קשרים חברתיים משמעותיים
לילדים עם ADHD קשה להתיידד עם ילדים אחרים. את ההשפעה של ADHD על ההישגים הלימודיים של הילד ניתן לראות בקלות, אך ההפרעה משפיעה גם על יכולתו להתחבר ולשמור על חברויות לאורך זמן.
חברויות הן חיוניות לביסוס ולבנייה של ביטחון עצמי ואין להקל ראש בחשיבותן. על ההורים לעודד את ילדיהם להתחבר עם ילדים בעלי תחומי עניין דומים. הרבה ילדים עם ADHD מיטיבים לשחק עם ילדים צעירים מהם, ואחרים מפגינים התנהגות טובה יותר דווקא עם ילדים שגדולים מהם, שיכולים לשמש גם כמודל לחיקוי.
יש דרכים רבות לעזור לילדים עם ADHD לטפח חברויות קיימות וחדשות. היוּ יצירתיים – מִצאו או צרוּ הזדמנויות לאינטראקציה חברתית בבית הספר ומחוצה לו. אנחנו, למשל, גילינו כי מייקל מיטיב להתנהג בסביבה ספורטיבית תחרותית. נסו להציע לילד להצטרף לארגון התנדבותי, לתנועת נוער או למסגרת ספורטיבית. אם יש אפשרות שגם ההורים ייקחו חלק בפעילויות אלה, זה יועיל עוד יותר, כי כך ההורים יוכלו לראות מקרוב את ההתנהגות וההתקדמות של ילדיהם.

התייעצו עם הרופא או עם מטפלים אחרים
על פי המלצות המכון הלאומי לבריאות הנפש האמריקאי (NIMH), טיפול התנהגותי במשולב עם טיפול תרופתי, יכולים לעזור לילדים עם ADHD להאריך את טווח הקשב, לשפר את המיקוד ולצמצם את מוסחות בכיתה ומחוצה לה.
כדי שהילד יתחיל את השנה ברגל ימין, חשוב להיפגש עם הרופא המטפל לפני תחילת שנת הלימודים, כדי לבחון אם נדרש שינוי במינון התרופה.

הפרעת קשב אינה נשארת בכיתה
בנוסף לטיפול התרופתי וההתנהגותי, ההורים יכולים לסייע לילדיהם על-ידי הבְנייה של שעות הפנאי, אחר-הצהריים ובערב. כדי לעזור לילדים עם ADHD להכין ביתר-יעילות את שיעורי הבית, יש לדאוג לסביבה ללא הסחות ולקבוע לוח-זמנים יומי קבוע להתחלה ולסיום השיעורים. כמו כן, ההורים צריכים להנחות את ילדיהם לעשות הפסקות התרעננות במהלך מטלות שדורשות מאמץ קשבי מתמשך.
לגבי ילדים צעירים עם ADHD, בקשו את עזרתם בעבודות בית קלות כמו הכנת כריכים; כך הם ילמדו לעקוב ולמלא אחרי הוראות וכן ילמדו מיומנויות חדשות.
והחשוב ביותר הוא לזכור שתסמיני הפרעת הקשב אינם נפסקים עם היציאה מן הכיתה בסיום יום הלימודים. על ההורים לטפל ולנהל את תסמיני ADHD לכל אורך היום.

אני מקווה שטיפים אלו יעזרו לכם ולמשפחתכם לעבור ביתר קלות מחופשת הקיץ לשנת הלימודים.

דבּי פלפס ובנה, מייקל פלפס