ADHD זיכרון ושכחנות

אומרים כי אנשים עם ADHD הם שכחנים. האומנם? 
כדי לענות על השאלה עלינו לברר מהו זיכרון וכיצד הוא עובד.

ישנם כמה סוגי זיכרון:

  • זיכרון לטווח ארוך – בו מאוחסנים עובדות, ידע שלמדנו ואירועים שקרו לנו. טווח הזמן הוא שעות, ימים, חודשים ושנים.
  • זיכרון עבודה – אחסון לזמן קצר מאד (2-1 דקות) של ידע שאנו זקוקים לו כדי להמשיך לבצע את המשימה שבה אנו עוסקים. (למשל תרגום סימולטני).
  • זיכרון פרוספֶּקטיבי – בו מאוחסנות הכוונות לבצע דברים בעתיד. זהו מעין יומן מֶנטאלי, בו נשמרות תזכורות מתי (או באיזה הקשר) צריך לבצע מה. 

למעשה, זיכרון לטווח ארוך הוא זיכרון של העבר, זיכרון עבודה הוא זיכרון של ההווה ואילו זיכרון פרוספקטיבי הוא זיכרון של העתיד.

איך עובד הזיכרון? יש 5 שלבים קוגניטיביים:

כל הגירויים שמתרחשים סביבנו נתפסים ע''י החושים ונשמרים במוח למשך אלפית עד עשירית שנייה (זיכרון חושי).

  1. מערכת הקשב מחליטה אלו גירויים חשובים בעיניה ומעבירה את המידע אודותיהם לזיכרון העבודה. גירויים שאינם חשובים נשכחים מייד.
  2. המידע שוהה בזיכרון העבודה זמן קצר מאד  בו המוח מחליט האם המידע חשוב וצריך לאחסן אותו בזיכרון לטווח ארוך או שהוא מיותר וצריך להישכח.
  3. המידע החשוב מגיע לזיכרון לטווח ארוך, שם הוא עובר קידוד (קישור לידע קודם) שמפנה אותו ל''מגירה'' המתאימה .
  4. המידע המאוחסן במגירה מתגבש באמצעות שינון ובזמן השינה. (הגיבוש נועד להקל על השליפה).
  5. בשעת הצורך, המוח שולף את המידע מתוך המגירה הספציפית.

על פי רוב, לאנשים עם ADHD אין שום בעייה בזיכרון לטווח רחוק, כלומר – מרגע שהמידע נכנס למוח ומגיע לזיכרון לטווח רחוק, הם מקוֹדדים ומגבשים אותו היטב ושולפים אותו בקלות כאשר זה נדרש (סעיפים 3, 4, 5).

הבעייה היא בהכנסת המידע למוח (סעיפים 1 ו-2). זיכרון העבודה יכול לאחסן בתוכו רק מידע ששמנו לב אליו (קשב). דברים שלא שמנו לב אליהם (הפרעת קשב) אינם נכנסים לזיכרון העבודה ולכן גם אינם יכולים להיות מועברים לזיכרון לטווח ארוך. כלומר, המקור לשכחנות של אנשים עם ADHD הוא הליקוי הבסיסי במערכת הקשב, שמתבטא בזיכרון עבודה פחות יעיל, מה שפוגע גם בזיכרון לטווח ארוך.

מטבע הדברים, הבעייה בזיכרון העבודה פוגעת גם בזיכרון הפרוספקטיבי. אדם עם ADHD יודע וזוכר מה עליו לעשות, אלא שאם לא יקבל תזכורת מנטאלית כי הגיע הזמן לעשות משהו ספציפי, כל הידע אינו שווה מאומה.
יש לציין כי ''כוונות לבצע'' כוללות גם ''כוונות לא לבצע'' - וזה הבסיס לקושי של אדם עם הפרעת קשב ללמוד מניסיון וליישם לקחים. 

לסיכום, על מנת להתמודד עם השכחנות יש לנקוט ב-2 דרכים במקביל:

  • שימוש באמצעים שמשפרים את הקשב - סביבה מובנית וצפוייה, סילוק גורמים מסיחים, הדגשת הדברים החשובים, הפסקות התרעננות, אמצעים ללצמצום היפראקטיביות (למשל כדור לחיצה) ועוד.
  • שימוש באמצעי זיכרון חיצוניים - רשימות, פתקים, הקלטות, צילומים, תזכורות בסמארטפון ועוד.

מקורות:   
Ari Tuckman, PsyD, Interview on AttentionTalkVideo, Jan 24, 2014

דיסק-און-קיי פרימיטיבי...

לך או לילדך יש הפרעת קשב? אני יכולה לעזור !

לפגישת היכרות, ללא תשלום וללא התחייבות,
תקשרו אליי עכשיו 050-8526433 או  
שלחו לי מייל ariellacohen@gmail.com