אימון ADHD - ככה זה עובד

רעיון האימון האישי אינו חדש. ספורטאים, מוסיקאים ומקצוענים אחרים גילו זה מכבר כי מאמן אישי עושה את ההבדל בין שמירה על היכולת המקצועית לבין מצוינות והצטיינות.

החל משנות ה-90 של המאה שעברה, וככול שהחיים המודרניים הפכו להיות תובעניים יותר ויותר, התפתחה דרישה למומחים אישיים בתחומים שונים, כמו: סטייליסט אישי, מאמן כושר אישי וכדומה. כך התפתח גם המקצוע אימון אישי לחיים - Personal Life Coaching, כמענה לצורך הגובר בניהול טוב יותר של החיים - התמודדות עם כמויות גדולות של מידע ואין-ספור דרישות מן הסביבה, זיהוי הצרכים האישיים, עשיית החלטות ובחירות נכונות והשגת הגשמה עצמית, סיפוק ואושר.

אימון אישי לחיים מצליח כי הוא מבוסס על מתודולוגיה ש''תפורה'' בהתאם ליכולותיו ולכישוריו של המתאמן ומתמקדת בצרכיו ובמטרותיו. המאמן האישי הוא שותף לדרך ומספק למתאמן מקום בטוח ותומך שממנו הוא יכול לבחון את חייו. המאמן לעולם אינו שיפוטי ואינו כופה את דעתו, אלא עוזר למתאמן למצוא ולהטמיע אסטרטגיות שמתאימות לו, בדרך למימוש מטרותיו.

לאדם הממוצע יש, בדרך כלל, כלים להתמודדות עם עומס החיים השוטפיםו - למיין מידע, לאחסנו בזיכרון, לקבוע סדרי עדיפויות, לשלוף את המידע הרלבנטי ברגע הנכון, לבצע את הפעולות הנדרשות וכך הלאה. לא כך הדבר אצל אדם עם ADHD, שתופס את העומס המוטל עליו דרך ''משקפי חוסר קשב'' - בשבילו העומס כולו הוא מִקשה אחת ענקית שגורמת למוּצפות בלתי נסבלת. כדי להימנע מתחושות הסבל, לעיתים קרובות אדם עם ADHD בורח מהתמודדות עם העומס האישי שלו על ידי דחיינות או אפילו הימנעות מוחלטת.
לאור זאת, אימון אישי ''רגיל'' אינו מתאים לאנשים עם ADHD. כך התפתחה התמחות מיוחדת באימון האישי – אימון להתמודדות עם קשיי קשב וריכוז ADHD.

אימון ADHD מסייע למתאמן בחמישה תחומים עיקריים:

  • האימון שומר על עוררות – באמצעות קביעת מועדי יעד, לוחות זמנים ומבדקי בקרה תדירים, המאמן מייצר לחץ ''חיובי'' ששומר על דריכות המתאמן ביחס למטרה.
  • האימון עוזר לווסת רגשות – שנים רבות של תיוג כ''עצלן'', טיפש'', ''חסר אחריות'', גורמות לנטל רגשי כבד שיכול לעכב, ואף לשתק, אדם עם ADHD. באמצעות זיהוי והפרדה בין הרגשות להתנהגות, המאמן עוזר למתאמן למצוא דרכי תגובה חדשות שיקַדמו אותו לקראת המטרה.
  • האימון שומר על מוטיבציה – המאמן מעודד את המתאמן לעיתים קרובות ומזכיר לו שוב ושוב למה בחר במטרה הספציפית ומהם הרווחים שיפיק מהשגתה. על ידי חלוקת המטרה הגדולה לרצף של מטרות קטנות שניתן להשיגן בקלות יחסית, המאמן משַמר את תחושת התגמול (למרות שהיא לקויה אצל אנשים ADHD) וכך מקיים את המוטיבציה אצל המתאמן לאורך זמן.
  • האימון פועל כ''מזכירה'' של מערכת הקשב – מתאמן עם ADHD מתקשה להתמקד לאורך זמן בדבר אחד, גם אם דבר זה חשוב לו ביותר. כאן נכנס המאמן לתמונה ועוזר למתאמן לראות כל הזמן כנגד עיניו את המטרה, לזהות גורמים מסיחים ולפתח אסטרטגיות להתמודד עם ההסחות.
  • האימון עוזר לשינוי התנהגות – אנשים עם ADHD מוּסטים בקלות מדרך המלך. כך למשל, אדם עם ADHD ייקח הפסקה קצרה להתרעננות, אך בסופו של דבר ייתקע בפעילות המהנה (אך חסרת חשיבות) במשך שעות ארוכות, תוך שִכחת המטרה.
    גם המחשבות השליליות האוטומטיות – ''אתה לוזר'', ''אין לך סיכוי להצליח'', עדיף שבכלל לא תנסה'' - יכולות לגרום לאדם עם ADHD להתייאש ולהרים ידיים מראש.
    למעשה, מה שחסר אצל אנשים עם ADHD הוא ''דיבור עצמי'', אותו קול פנימי שחושב בהיגיון, מעכב התנהגות אימפולסיבית ואינו מאפשר לאדם לסטות מן המטרה.
    המאמן נכנס לנעלי הדיבור העצמי הלקוי של המתאמן, על ידי מתן תזכורות, שאילת שאלות, ניתוח אפשרויות ומתן משובים – לעיתים תכופות, ואפילו יומיומיות. עם הזמן, המתאמן מתַרְגֵל ומִתְרַגֵל להפעיל את הדיבור העצמי בעצמו, ולשנות את התנהגותו האימפולסיבית להתנהגות שקולה יותר.

לסיכום, אימון להתמודדות עם קשיי קשב וריכוז הוא שותפות לדרך בין המתאמן למאמן, כאשר המתאמן הינו המומחה לחייו ולמטרותיו, ואילו המאמן הינו מומחה ל-ADHD ולמתודולוגיית האימון.
כֵּנות, יושר ומחויבות מצד המתאמן; קבלה, תמיכה ועידוד מצד המאמן – אלו הם אבני היסוד להצלחת האימון.

 

מקורות:
Nancy A. Ratey / Chapter 14: Life Coaching for Adult ADHD, Clinician's Guide to Adult ADHD / Goldstein & Ellison

 

האימון הוא שותפות לדרך...

לך או לילדך יש הפרעת קשב? אימון ייחודי לאנשים עם הפרעת קשב יכול לעזור

לשיחת ייעוץ התקשרו אליי 050-8526433 או
שלחו לי מייל ariellacohen@gmail.com